Vers gebrande noten

NOTENBAR BIJ HET CHOCOHUYS.
IMG-20160706-WA0006
Bij Het ChocoHuys hebben wij gebrande en ongebrande noten, zowel singles als gemixt. De vers gebrande noten worden afgewerkt met of zonder zout en de diverse mixen voorzien van een diversiteit aan kruiden of zuidvruchten.

NOTEN ZIJN GEZOND.
Noten groeien aan bomen. Het zijn droge vruchten, omhuld door een vruchtwand. Dit is een harde, houtachtige dop, waar meestal 1 noot in zit. Voorbeelden van veel gegeten noten zijn: amandelen, cashewnoten, paranoten, hazelnoten, macadamia noten, pecannoten, pistachenoten en walnoten. Pinda’s zijn eigenlijk geen noten, maar peulvruchten. Amandelen zijn officieel fruit. Toch worden pinda’s en amandelen vanwege hun eigenschappen tot noten gerekend.
Noten leveren ijzer, vitamine E en vitamine B1. Het zijn goede vegetarische keuzes.
In noten zit veel onverzadigd vet. Het eten van ongezouten noten beschermt tegen bepaalde hart- en vaatziekten. Het eten van ongezouten noten verlaagt bovendien het LDL-cholesterol. LDL-cholesterol is niet goed voor de bloedvaten. Vanwege deze positieve effecten staan ongezouten noten in de Schijf van Vijf. Het advies is om elke dag wat ongezouten noten te eten.

Witte Amandelen. Witte amandelen zijn kort geblancheerd waardoor het velletje van de amandelen eraf valt. Witte amandelen zijn net wat zachter om te eten en het velletje blijft niet tussen je tanden of in je keel zitten. Amandelen bevatten veel eiwitten waardoor deze noten een echte aanrader zijn wanneer je veel sport. Eiwitten zijn namelijk erg belangrijk wanneer je spieren moeten herstellen en wanneer je spiermassa wilt opbouwen. In onze amandelen zitten ongeveer evenveel eiwitten als ik kip of yoghurt.
Bruine Amandelen.                                                                                                    Bruine amandelen zijn heerlijke noten om zo te eten en het zijn ook nog eens een van de gezondste voor het menselijk lichaam. Dit komt door de vele mineralen, vitaminen, vezels en eiwitten. Vooral de hoeveelheid eiwitten zorgen ervoor dat amandelen heel gezond zijn. Deze zorgen er namelijk voor dat je spieren goed kunnen herstellen en dus sneller spiermassa kunt opbouwen. Ongeveer 20% van de amandelen bestaan uit eiwitten waardoor amandelen ongeveer gelijk staan aan kip en zuivelproducten.
Gerookte amandelen.                                                                                                     Om amandelen te roken is er wat zout en suiker nodig waardoor de amandelen een heerlijke smaak krijgen. Hierdoor zijn ze wel minder gezond dan onze onbewerkte amandelen. Hierdoor bevatten ze niet veel meer vet dan normaal want ongeveer 90% van de vetten zijn onverzadigde vetten welke goed zijn voor hart- en bloedvaten. Daarnaast zitten er veel eiwitten in amandelen waardoor deze heerlijke noten ideaal zijn voor wanneer je veel sport. Eiwitten zorgen er namelijk voor dat je spieren sneller herstellen en dat je sneller spiermassa op kunt bouwen.
Witte Hazelnoten.                                                                                                        Hazelnoten zijn een vrucht afkomstig van de Hazelaar. Dit is een Heester die kan groeien tot een hoogte van 3 tot 5 meter. De bladeren van deze boom beschermen de vruchten tijdens de groei van de noten. Het verschil tussen witte en bruine hazelnoten is dat de witte hazelnoten ontdaan zijn van hun vlies door ze even in de oven te roosteren. Door het roosteren nemen de gezonde vetzuren nauwelijks af en zijn witte hazelnoten dus nog steeds super gezond.
Hazelnoten zitten boordevol vitaminen en voornamelijk vitamine E is in overschot te vinden. Naast de vele vitaminen zitten er ook veel mineralen in hazelnoten. Wanneer je ongeveer 100 gram hazelnoten eet heb je al genoeg vitamine E en mineralen binnen voor de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH).
Geneeskracht van hazelnoten
Omdat hazelnoten vol zitten met magnesium en proanthocyanidine. Dit helpt tegen menstruatieklachten, en werkt in op de bloedvaten en onderdrukt de aanmaak van het eiwit endotheline, dat bloedvaten vernauwt. Ook is proanthocyanidine een antioxidant dat 20 keer sterker is dan vitamine C, welke vrije radicalen die DNA-schade aanrichten helpen bestrijden.
Bruine Hazelnoten.                                                                                            Hazelnoten zijn een van de 5 meest gezonde noten die geconsumeerd kunnen worden, omdat hazelnoten vol vitaminen en mineralen zitten. Doordat hazelnoten veel enkelvoudige onverzadigde vetzuren bevatten behoren ze tot de gezondste noten, omdat deze noten dus veel goede vetten bevatten die iedereen nodig heeft. De vitamine B en E in de hazelnoten zorgen ervoor dat de hart- en bloedvaten gezond blijven.
Cashewnoten.                                                                                                              Rauwe cashewnoten zijn erg gezond en zitten boordevol goede voedingstoffen, omdat ze niet bewerkt zijn. Cashewnoten zijn één van de meest populaire ongebrande noten die gegeten worden. Doordat deze cashewnoten onbewerkt zijn blijven alle goede voedingstoffen behouden. Cashewnoten zijn een goede bron van gezonde onverzadigde vetten, eiwitten en mineralen (o.a.: koper, fosfor, magnesium).
Je kunt cashewnoten in verschillende gerechten met rijst en salade verwerken of een cashewnotenpasta maken. Ook in gebak of koekjes zijn ze lekker en je kunt ook een overheerlijke cashewnotentaart bakken. Ook bij een zuivelontbijt zijn onze cashewnoten een heerlijke combinatie.
Pistache in dop.                                                                                                    Pistachenoten zijn goed herkenbaar door de karakteristieke schil. Deze springt een stukje open wanneer de pistachenoten rijp zijn. Zo kun je zien dat de pistachenoten een beetje groen/ paars van kleur zijn. Deze heerlijke ongebrande pistachenoten in dop zijn afkomstig uit Iran. Onze pistachenoten hebben een heerlijke smaak en uitstekende kwaliteit.
In pistachenoten zitten veel vitamine B en E en zijn rijk aan verschillende mineralen. Ook zitten er antioxidanten in pistachenoten die de kans op hartkwalen verkleinen en een te hoog cholesterolgehalte kunnen verlagen. Onze pistachenoten zijn een uitstekende bron van energie door de vele eiwitten, koolhydraten en onverzadigde vetten.
Gepelde Pistache. Pistachenoten zijn goed rijp wanneer ze groen/ paars van kleur zijn. Deze pistachenoten zijn onbewerkt en al gepeld zodat je er moeiteloos van kunt genieten. Onze pistachenoten zijn afkomstig uit Iran en uitstekend van kwaliteit.
Door sommigen worden pistachenoten de ‘skinny nut’ genoemd. Dit komt doordat pistachenoten heel weinig calorieën bevatten in tegenstelling tot andere noten. Zo bevatten pistachenoten ongeveer 3 calorieën per nootje! Supergezonde snack dus. Ook krijg je door het eten van een handje pistachenoten per dag veel voedingsstoffen binnen. Pistachenoten bevatten namelijk eiwitten, vezels, vitaminen en mineralen. Maar liefst 90% van de vetten zijn onverzadigd en dus goed voor je!
Walnoten.                                                                                                                Walnoten zijn gezond. Zo gezond dat ze zelfs gekenmerkt worden als superfood en andere noten ver achter zich laten op het gebied van voedingswaarde. Onder de harde schil zit een heerlijke noot met een volle romige smaak die rijk is aan goede voedingsstoffen. De walnoot bevat naast de mineralen: magnesium, ijzer, fosfor, zink en kalium ook omega-3-vetten en vezels.
Walnoten bevatten ten opzichte van andere noten heel veel antioxidanten, die het lichaam beschermen tegen vrije radicalen. Bij het roosteren of verhitten van noten, wat doorgaans vaak bij andere notensoorten gebeurd, leveren de antioxidanten in op hun kwaliteit. Walnoten worden daarentegen bijna altijd rauw gegeten, wat ervoor zorgt dat deze stoffen in de noten aanwezig blijven.
Net als andere noten, zijn walnoten rijk aan onverzadigde vetten, die bijdragen aan het verlagen van het cholesterolgehalte. Hiermee wordt de kans op hart- en vaatziekten verkleind. Vanwege het hoge vetgehalte wordt er vaak gedacht dat men er dik van wordt. Uit onderzoek is echter gebleken dat mensen die regelmatig noten eten een slankere taille, betere BMI en een lager lichaamsgewicht hebben dan mensen die nooit noten eten.
Paranoten.                                                                                                             Paranoten staan bekend als veelzijdige noten, die hoofdzakelijk afkomstig zijn uit de Zuid-Amerikaanse landen Brazilië, Bolivia en Peru. Maar bovenal staat de paranoot bekend om zijn gezonde eigenschappen. Zo is de paranoot rijk aan B- en E-vitamines, aminozuren en een groot aantal mineralen, waaronder: ijzer, zink, calcium, kalium, fosfor en magnesium.
Voor sporters en atleten kunnen paranoten een goede toevoeging zijn op het dieet, omdat het gehalte vetten, eiwitten en antioxidanten hoog is. Daarnaast bevatten paranoten een hoog gehalte aan selenium, wat bijdraagt aan een versneld spierherstel. Samen met vitamine E zorgt selenium ervoor dat de afvalstoffen die tijdens het sporten ontstaan worden geneutraliseerd. Het eten van 2 tot 5 paranoten per dag kan al zorgen voor een sterker immuunsysteem en een positief effect hebben op de vruchtbaarheid.
Pecannoten.                                                                                                          Pecannoten zijn de vruchten van een hoge boom die tot wel 800 jaar oud kan worden. Pecannoten zitten boordevol vitaminen en mineralen die ieder mens dagelijks nodig heeft. Pecannoten kunnen tevens meewerken aan het verkleinen van risico’s op ziekten en bevordert de werking van de schildklier door de hoeveelheid selenium die in de pecannoten verwerkt zijn. Zoals vele andere noten zijn pecannoten rijk aan vitamine E, antioxidanten en eiwitten.
De eiwitten zijn vooral goed voor mensen die veel sporten. Eiwitten zijn een belangrijke bouwstof voor het lichaam en helpt bij herstel van de spieren. Door de antioxidanten die pecannoten bevatten kunnen de noten helpen bij het tegengaan van een hoog cholesterolgehalte. Dit kan leiden tot een verminderde kans op hart- en vaatziekten.
Macadamia noten.                                                                                                             Dit zijn heerlijke noten die te herkennen zijn aan hun ronde vorm en het zijn de enige noten die omega-7 vetzuren bevatten. Omdat er zoveel enkelvoudige onverzadigde vetten in deze noot zitten zijn ze erg gezond. Deze zijn ook goed voor de gezondheid van je lichaam want ze kunnen er namelijk voor zorgen dat je minder kans hebt op hart- en vaatziekten. Macadamia’s zijn tevens rijk aan vitamine B en bevatten veel mineralen en vetten, maar dit zijn wel gezonde vetten die iedereen nodig heeft. Het eten van ongeveer 100 gram per dag zorgt ervoor dat je de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) aan vitaminen en mineralen binnen krijgt.

Afslanken met pistachenoten.
Pistachenoten bevatten net als de meeste noten voornamelijk onverzadigde vetten waar je niet dik van wordt indien je je houdt aan de ADH. In Amerika noemen ze de pistachenoot zelfs ‘skinny nut’ omdat deze kan helpen bij het afvallen. De pistachenoot bevat in vergelijking met andere noten relatief weinig calorieën. 100 gram pistachenoten bevat zo’n 600 calorieën. Alleen cashewnoten bevatten nog minder (591 kcal).
Ongebrande pistachenoten worden daarom vaak aangeraden als verantwoorde snack bij diëten. Het pellen van de nootjes zorgt ervoor dat je minder snel te grote hoeveelheden eet in korte tijd. Hierdoor heb je bij het eten van minder nootjes al sneller een verzadigd gevoel en zie je aan het aantal dopjes precies hoeveel je al hebt gegeten. Het pellen van de nootjes hoort er natuurlijk eigenlijk ook een beetje bij.
Pistachenoten bevatten ook serotonine. Deze stof zorgt niet alleen voor een geluksgevoel, het vermindert ook je eetlust.
Gezonde eigenschappen van pistachenoten
Pistachenoten helpen bij het voorkomen van diverse ziekten door een rijkheid aan antioxidanten, vitamine B6 (131% van de ADH) en vitamine E (150% van de ADH). Daarnaast zijn de nootjes rijk aan koper, fosfor, ijzer en maangaan.
Pistachenoten zijn gezond en werken onder ander preventief tegen:
• Hart en vaatziekten – De onverzadigde vetten helpen het slechte cholesterolgehalte verlagen.
• Bestrijden van diabetes – De antioxidanten helpen om diabetes onder controle te houden
• Preventieve werking tegen kanker – Vitamine E verlaagt de kans op prostaat en longkanker
• Hoge bloeddruk – De onverzadigde vetten helpen om de slechte cholesterol te verlagen
Eettips pistache
Om de positieve effecten van de nootjes te ervaren is het aan te raden per dag ongeveer 45 gram nootjes te eten. Dit staat ongeveer gelijk aan 45 nootjes.
Pistachenoten zijn een populaire vleesvervanger. Ze worden vaak gebruikt als alternatief voor gehakt. Gebruik je pistachenoten als vleesvervanger, kies dan voor de ongebrande en ongezouten variant. Pistachenoten zijn van zichzelf al zoutig. Daarom zijn ze zeer geschikt om gewoon rauw te snacken, maar je kunt ze ook gebruiken voor een lekker krokant korstje bij vleesgerechten of als vulling.

Naast de verse (on)gebrande noten hebben we ook een ruime keus uit een 3 voor €5,- assortiment.
IMG-20160706-WA0008